Cuprins
Dispoziții generale
Structura internă a partidului
Gestionarea carierei și candidatura în Partidul Democrat
Alte dispoziții
Președintele partidului
Consiliul Național de Coordonare
Conferința Națională Anuală
Colegiul Director
Biroul Permanent Național
Colegiile regionale
Comisiile naționale
Titlul III. Conducerea Națională
Capitolul 7. Convenția națională
7A. Atribuții generale
      Art.74. (1) Convenția Națională este organul suprem de conducere al Partidului Democrat, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(2) Convenția Națională este unica instanță care stabilește linia politică generală a partidului, adoptă Statutul și Programul, alege Președintele PD, precum și președinții CNSEL și CNRC.
(3) Convenția Națională dezbate rapoartele CNC, CNSEL și CNRC și soluționează litigii și alte probleme de competența sa.
7B. Convocarea și delegații
      Art.75. Convenția Națională Ordinară se reunește din patru în patru ani, la convocarea CNC.
      Art.76. (1) Cu cel puțin 90 de zile înainte, CNC în funcție, la propunerea BPN, stabilește:
a) locul și data C.N.;
b) timpul de desfășurare;
c) numărul de delegați și invitați;
d)componența nominală a Comisiei de Organizare a Convenției Naționale (COCN) formată din 9 persoane.
(2) Numărul de delegați la CN nu poate fi mai mic de 800. Aceștia sunt delegați de drept și delegați aleși în organizațiile județene.
      Art.77. Sunt delegați de drept:
a) membrii CNC în funcție;
b) membrii CNSEL și ai CNRC în funcție;
c) personalități marcante, membri PD, aprobați nominal de CNC la propunerea BPN.
      Art.78. În fiecare organizație județeană, BPJ alege un număr de delegați în conformitate cu norma de reprezentare hotărâtă de COCN care va avea în vedere, în principal, rezultatele electorale.
7C. Moțiuni
      Art.79. Moțiunile sunt alternative programatice în privința liniei politice a partidului care respectă orientarea social-democrată, modernă, a acestuia.
      Art.80. Moțiunea câștigătoare devine Programul Politic al Partidului Democrat pentru următorii 4 ani.
      Art.81. (1) Membrii care doresc să promoveze o moțiune trebuie să depună proiectul acesteia la COCN cu cel puțin 80 de zile înaintea datei de desfășurare a CN, însoțit de numele liderului și semnăturile a 35 de membri care formează grupul de promovare.
(2) Analiza în COCN se face în termen de maximum 3 zile, în prezența a 3 reprezentanți ai grupului de promovare a moțiunii respective.
      Art.82. Cu cel puțin 75 de zile înaintea datei de desfășurare a CN liderii moțiunilor trebuie să primească de la COCN, în scris, acceptarea proiectelor de moțiune.
      Art.83. Dacă COCN nu acceptă un proiect de moțiune, în cel mult 3 zile de la primirea răspunsului, liderul moțiunii poate face apel la CNC, care trebuie să fie reunit, obligatoriu, în cel mult 7 zile de la primirea sesizării și care va da o soluție care rămâne definitivă.
      Art.84. Numai proiectele acceptate pot fi difuzate organizațiilor județene prin grija liderului și a grupului de promovare.
      Art.85. (1) BPJ este obligat să organizeze dezbateri asupra tuturor proiectelor de moțiune de la care a primit o cerere din partea liderilor cu cel puțin 50 de zile înaintea datei de desfășurare a CN, invitând la dezbatere pe toți membrii Colegiului Director Județean (CDJ).
(2) La aceste dezbateri nu este necesară întrunirea majorității membrilor CDJ.
(3) Proiectele de moțiune sunt susținute de lideri sau reprezentanți dintre membrii grupurilor de promovare.
      Art.86. (1) Cu cel puțin 10 zile înainte de data convocării Convenției Naționale, CDJ se pronunță prin votul secret al majorității membrilor, pentru: susținerea unui singur proiect de moțiune, nesusținerea vreunui proiect de moțiune. Neîntrunirea majorității membrilor CDJ la această convocare determină nesusținerea vreunui proiect de moțiune.
(2) În cazul în care CDJ s-a întrunit valabil și a hotărât susținerea unui proiect de moțiune dintre toate proiectele prezentate în județul respectiv, această decizie va fi luată prin votul secret al majorității celor prezenți, eventual prin organizarea celui de-al doilea tur de scrutin între primele două moțiuni clasate.
(3) Decizia se transmite de îndată COCN.
(4) Indiferent de decizia adoptată, organizațiile județene nu pot da nici un mandat expres de vot în acest sens, delegaților la CN.
      Art.87. (1) Un proiect de moțiune devine moțiune acceptată și se dezbate în Convenția Națională dacă întrunește –în conformitate cu art.86- susținerea a cel puțin 10 CDJ.
(2) Liderii moțiunilor ce au întrunit susținerea a cel puțin 10 CDJ transmit, în scris, COCN, cu cel puțin 5 zile înaintea datei de desfășurare a CN, lista cu numele a cel mult 5 purtători de cuvânt dintre membrii grupului de promovare, care vor susține moțiunea în cadrul dezbaterilor din cadrul Convenției.
(3) Termenele de la art. 82-86 sunt termene de decădere.
      Art.88. Dacă la termenul fixat prin art.82 nu s-a depus nici un proiect de moțiune, funcția de președinte al PD devine vacantă imediat.
      Art.89. (1) Liderul și grupul de promovare a oricărei moțiuni au dreptul să facă, în public, numai declarații despre propria moțiune și/sau persoanele care o susțin.
(2) Orice declarație calomnioasă făcută în afara partidului, despre o altă moțiune și/sau persoanele care o susțin, se constată de COCN și determină descalificarea imediată a moțiunii respective.
(3) În maxim 24 de ore, liderul moțiunii descalificate poate face apel la CNSEL care stabilește soluția definitivă în maxim 48 de ore de la sesizare.
7D. Alegerile în Convenția Națională
      Art.90. În CN se aleg, prin votul secret al majorității delegaților prezenți:
a) una dintre moțiunile prezentate, care devine Programul Partidului, liderul ei devine Președintele PD, iar persoanele din grupul de promovare devin membri ai CNC;
b) președintele CNSEL;
c) președintele CNRC.
      Art.91. (1) Pentru alegerea moțiunii se organizează dezbateri în plenul CN și, eventual, pe secțiuni.
(2) Moțiunile se dezbat în perioade de timp egale, în ordinea stabilită de COCN prin tragere la sorți, în prezența a câte unui reprezentant din partea fiecărei moțiuni acceptate. Dezbaterile sunt conduse de președintele COCN care nu poate face parte din grupul de promovare a nici unei moțiuni.
(3) În cursul dezbaterilor, în plen și pe secțiuni, fiecare moțiune este susținută de lider și purtătorii de cuvânt care vor răspunde și la întrebările delegaților.
      Art.92. Pentru alegerile din CN se întocmesc trei buletine de vot separate pe care se înscriu titlurile moțiunilor acceptate și liderii acestora, respectiv numele candidaților pentu președinția Comisiei Naționale pentru Statut, Etică și Litigii (CNSEL) și Comisiei Naționale de Revizie și Control (CNRC).
      Art.93. (1) Votul delegaților este secret. Ei vor opta:
a) pentru sau împotriva moțiunii unice, când există o singură moțiune;
b) pentru una dintre moțiunile prezentate, când există mai multe moțiuni;
c) pentru sau împotriva candidaților pentru CNSEL, respectiv CNRC.
(2) Dacă nici una dintre moțiuni sau nici unul dintre candidații pentru funcția de președinte CNSEL, respectiv CNRC, nu obțin majoritatea voturilor valabil exprimate se realizează un al doilea tur de scrutin, între primele două moțiuni, respectiv între primii doi candidați la președinția CNSEL, respectiv CNRC, în ordinea voturilor.
      Art.94. (1) Conducătorul moțiunii care obține majoritatea voturilor valabil exprimate este declarat Președinte al PD, pentru un mandat de 4 ani, iar cei 35 de membri ai grupului de promovare devin membri ai CNC. De la moțiunile care nu au întrunit majoritatea voturilor dar au obținut cel puțin 10% din voturile valabil exprimate la primul tur de scrutin, liderul și un număr proporțional de susținători dintre membrii grupului de promovare, desemnați de către liderul moțiunii, vor deveni membri ai CNC, alături de cei 35 de susținători ai moțiunii câștigătoare.
7E. Convenții Naționale Extraordinare
      Art.95. (1) În situații speciale se pot convoca Convenții Naționale Extraordinare (CNE).
(2) CNC hotărăște convocarea C.N.E. prin votul majorității membrilor prezenți, la cererea:
a) Președintelui partidului;
b) 1/2 dintre membrii BPN,
c) 1/2 dintre președinții BPJ,
d) 1/4 dintre membrii CNC,
e) 3/4 dintre membrii CNSEL sau CNRC, numai pentru probleme specifice.
(3) Pentru CNE nu este necesară respectarea termenelor prevăzute pentru CNO. Toate aspectele organizatorice legate de convocarea și desfășurarea CNE, inclusiv posibilitatea depunerii de moțiuni, se stabilesc în CNC care hotărăște convocarea.
Capitolul 8. Președintele partidului
8A. Funcția și competențele
      Art.96. Președintele este conducătorul politic al partidului, persoana care sintetizează elementele de identificare ale partidului și, totodată, simbolizează valorile sale ideologice și politice fundamentale. În acest sens, el este liderul doctrinar și de imagine al partidului.
      Art.97. În îndeplinirea funcției sale, Președintele partidului are următoarele competențe:
(a) garantează aplicarea Statutului și a Programul Partidului, supunând dezbaterii și deciziei organelor competente neconcordanțele sesizate;
(b) identifică actualizările care sunt necesare spre a menține în concordanță Programul Partidului cu evoluția situației economico-sociale din țară, precum și cu situația internațională și le supune dezbaterii și deciziei organismelor de conducere națională, potrivit competențelor ce le revin acestora;
(c) reprezintă partidul în cadrul manifestărilor oficiale interne și externe pe baza mandatului stabilit de organismele de conducere națională, potrivit competențelor ce le revin;
(d) prezidează lucrările CN, CNC, CD și BPN la care este prezent. În situația în care președintele nu poate fi prezent la lucrările organismelor respective, el va delega, în scris, această responsabilitate unui vicepreședinte;
(e) urmărește și răspunde de punerea în aplicare a hotărârilor și deciziilor CN, CNC, CD și BPN;
(f) emite dispoziții pentru aducerea la îndeplinire a hotărârilor și deciziilor CNC, CD și BPN;
(g) prezintă, periodic, în CNC rapoarte asupra stadiului îndeplinirii obiectivelor politice angajate prin Programul partidului;
(h) prezintă în Conferința Națională Anuală a partidului (CNA), Raportul anual de activitate și Programul de activitate pentru anul următor;
(i) propune, motivat, organismului de decizie competent revocarea din funcție a oricărei persoane care deține funcții de conducere în partid;
(j) coordonează activitatea Guvernului Alternativă;
(k) prezidează întrunirile conducerii PD cu membrii Guvernului sau reuniunile Guvernului Alternativă.
      Art.98. (1) Președintele PD, este ales de CN o dată cu votarea moțiunilor, în persoana conducătorului moțiunii câștigătoare.
(2) În caz de vacantare a funcției de președinte al partidului, CNC se întrunește în cel mult 5 zile și numește un Comitet Dirigent format din 3 membri ai BPN care urmează să îndeplinească, pentru maximum 90 de zile, atribuțiile curente ale președintelui, perioadă în care se organizează o nouă CN. Comitetul Dirigent ia hotărâri prin consens. Capitolul 9. Consiliul Național de Coordonare
9A. Funcția și atribuțiile
      Art.99. (1) Consiliul Național de Coordonare (CNC) este organul de conducere, decizie politică și organizatorică al PD în perioada dintre Convențiile Naționale. În acest sens, CNC poate adopta orice decizie de competența CN, cu excepția adoptării de noi moțiuni, a unui nou Statut sau alegerii unor noi președinți ai CNRC și CNSEL.
(2) CNC adoptă hotărâri în prezența majorității membrilor, cu majoritatea voturilor exprimate, dacă prin dispoziții speciale ale prezentului Statut nu se prevede altfel.
      Art.100. (1) În cazul în care împrejurările impun de urgență o schimbare majoră a Programului Partidului sau a Statutului, CNC poate adopta astfel de hotărâri cu obligația de a le supune ratificării Convenției Naționale.
(2) Hotărârile de la alin.(1) se adoptă cu 2/3 din voturile exprimate.
      Art.101. (1) CNC are următoarele atribuții:
(a) analizează și aprobă, la propunerea BPN, adaptările și actualizările aduse Programului în vigoare în raport cu evoluția situației economico-sociale din țară, precum și a situației internaționale;
(b) verifică, la cererea Președintelui partidului sau a BPN, neconcordanțele dintre doctrina generală și Programul partidului, pe de o parte, și politica sa concretă, pe de altă parte, adoptând hotărârile care se impun;
(c) examinează și aprobă activitatea BPN;
(d) analizează rapoartele BPN sau CD privind activitatea parlamentară, guvernarea țării precum și cele referioare la alte probleme majore, adoptând măsurile ce se impun;
(e) aprobă propunerile BPN sau CD privind politica electorală la nivel național, cu prilejul alegerilor locale, parlamentare sau prezidențiale;
(f) aprobă, la propunerea BPN, retragerea din Guvern a unora, sau a tuturor membrilor PD, după caz;
(g) aprobă, la propunerea BPN, regulamentele prevăzute în competența sa prin prezentul Statut;
(h) analizează informările CNRC și ale CNSEL, adoptând hotărârile sau instrucțiunile care devin obligatorii pentru BPN;
(i) hotărăște asupra sancțiunilor de competența sa;
(j) alege, în prima ședință după ce CN a adoptat o moțiune, și ori de câte ori este necesar, prin vot secret, cu majoritatea voturilor exprimate, vicepreședinții, secretarii executivi și secretarii regionali ai BPN, precum și membrii CNSEL și CNRC;
(k) revocă prin vot secret, pe unii membrii ai BPN, la propunerea motivată a președintelui partidului, a BPN sau a cel puțin 1/4 din membrii CNC;
(l) alege, prin vot secret, cu majoritatea voturilor exprimate, candidații PD la funcția de președinte al României, prim-ministru, ministru și cele asimilate funcției de ministru;
(m) convoacă în reuniune ordinară sau extraordinară, după caz, Convenția Națională a Partidului;
(n) angajează răspunderea politică a BPN cu excepția Președintelui partidului, adoptând în acest sens o moțiune de neîncredere la propunerea a cel putin 1/3 din membrii CNC care se va adopta cu votul majorității absolute a membrilor săi. În cazul adoptarii, BPN este demis și au loc noi alegeri;
(o) modifică componența proprie, pentru includerea în acest organism a reprezentanților altor formațiuni politice cu care PD încheie colaborări, afilieri sau fuziuni;
(p) aprobă și anulează alianțele politice, electorale și politica de coaliție parlamentară și/sau guvernamentală;
(q) aprobă, la propunerea BPN, criteriile de întocmire a listelor pentru alegerile parlamentare, pe baza celor privind cariera politică stabilite prin prezentul Statut și respectivul regulament;
(r) soluționează litigiile privind întocmirea listelor pentru alegerile parlamentare, în cazurile în care există contestații la deciziile adoptate, în acest sens, de către CD. Hotărârile adoptate de CNC în aceste cazuri sunt definitive.
(2) În exercitarea atribuțiilor sale, CNC lucrează valabil în prezența a jumătate plus unu din membrii săi și adoptă hotărâri cu votul majorității membrilor prezenți.
9B. Componența și conducerea Consiliului Național de Coordonare
      Art.102. (1) Consiliul Național de Coordonare este format din:
A. membri de drept:
1. Președintele partidului;
2. foștii președinți ai partidului dacă au rămas membri PD;
3. președinții în funcție ai BPJ, BPMB și BPSMB;
4. miniștrii și secretarii de stat în exercițiu, membri PD, sau membrii Guvernului Alternativă al PD;
5. parlamentarii PD;
6. liderul GSP din județele fără reprezentare parlamentară;
7. prefecții, subprefecții, membri ai PD;
8. președinții sau, după caz, vicepreședinții sau liderii grupurilor de consilieri ai consiliilor județene administrative sau al municipiului București, membri PD;
9. primarii municipiilor reședință de județ, al municipiului București și ai sectorelor sale sau, după caz, viceprimarii;
10. președinții organizațiilor județene ale tineretului și femeilor democrate, precum și ai organizațiilor studenților democrați;
11. președinții CNSEL și CNRC;
12. cele 35 persoane din grupul de promovare a moțiunii câștigătoare și, după caz, persoanele desemnate de liderii moțiunilor respinse prin vot, care au obținut peste 10% din voturi;
13. 9 membri aleși de OFD;
14. 9 membri aleși de OTD;
15. 9 membri aleși de OSD;
16. 9 membri aleși de GRAL de la nivel național.
B. membri aleși de BPJ și BPMB, după norma de reprezentare stabilită de către BPN, în conformitate cu rezultatele electorale, situația specifică a populației din fiecare județ și municipiul București, precum și cu numărul de membri.
(2) Membrii aleși vor putea fi revocați în oricare moment de același organism care i-a desemnat, sub rezerva unei comunicări scrise, către conducerea CNC.
      Art.103. CNC poate stabili prin vot participarea la ședințele sale, ca invitați, și a altor persoane, la propunerea BPN, CNSEL sau CNRC.
9C. Convocarea Consiliului Național de Coordonare
      Art.104. (1) CNC se reunește semestrial sau ori de câte ori este nevoie.
(2) Convocarea pentru ședințele ordinare este făcută de BPN. Pentru ședințe extraordinare CNC poate fi convocat la cererea:
a) Președintelui partidului;
b) BPN;
c) a cel puțin 1/4 din membrii săi;
d) a cel puțin 1/4 din președinții BPJ, cu acordul BPJ respective.
      Art.105. Ședințele ordinare ale CNC se anunță cu minimum 7 zile, iar cele extraordinare cu minimum 48 ore înainte de data convocării.
Capitolul 10. Conferința Națională Anuală a partidului
      Art.106. (1) Conferința Națională Anuală (CNA) a partidului este reuniunea consacrată dezbaterii temelor politice majore, analizei activității partidului desfășurată în ultimele 12 luni, precum și proiectării acțiunii politice a partidului pentru următoarele 12 luni.
(2) Conferința are loc în ultima decadă a lunii august, înainte de începerea sesiunii parlamentare.
(3) Conferința lucrează valabil în prezența majorității celor convocați și adoptă hotărâri cu votul a jumătate plus unu dintre cei prezenți.
      Art.107. (1) Raportul anual și temele de dezbatere politică sunt întocmite de BPN, avizate de CD și transmise spre analiză organizațiilor locale, prin intermediul BPJ, cu cel puțin 30 de zile înainte de data desfășurării Conferinței Naționale Anuale.
(2) Cu cel puțin 10 zile înainte de data desfășurării Conferinței Naționale Anuale, BPN va înregistra observațiile și propunerile formulate, în scris, de organizațiile locale, pe care le va prezenta în cadrul Conferinței.
(3) În cadrul CNA, Președintele partidului va prezenta Raportul anual de activitate și va susține proiectul Programului de activitate pentru anul următor.
(4) În dezbaterile din cadrul CNA, reprezentanții organizațiilor locale vor susține observațiile și propunerile formulate potrivit dispozițiilor alin.(2).
      Art.108. (1) CNA aprobă, prin hotărâre, Raportul și Programul de activitate.
(2) Programul de activitate aprobat devine obligatoriu pentru toți membrii partidului, pentru toate organizațiile și organismele de conducere ale acestuia.
(3) În cazul în care Raportul sau Programul de activitate nu sunt aprobate, CNC se întrunește, obligatoriu, în termen de maximum 30 de zile, și ia în discuție activitatea BPN, putând propune măsuri în consecință.
      Art.109. La CNA participă de drept membrii CD, precum și cel puțin câte un reprezentant al fiecărei organizații locale, în conformitate cu norma de reprezentere stabilită de BPN, avându-se în vedere, în principal, rezultatele electorale.
Capitolul 11. Colegiul Director
      Art.110. (1) Colegiul Director este organul de conducere a activității PD în perioada dintre ședințele CNC și este format din BPN, președinții organizațiilor județene, președintele organizației municipiului București și președinții organizațiilor de sector din municipiul București.
(2) CD se întrunește lunar sau ori de câte ori este nevoie la convocarea Președintelui partidului, 1/2 dintre membrii BPN, 1/4 dintre membrii săi sau 1/2 dintre președinții BPJ.
      Art.111. (1) CD are următoarele atribuții:
(a) aprobă acțiunile politice curente ale partidului, precum și modul de coordonare a programelor politice sectoriale, propuse de către BPN.
(b) aprobă inițierea și punerea în practică de către BPN a politicii de alianțe a partidului.
(c) propune CNC încheierea unor alianțe electorale politice și/sau electorale, inclusiv cu liste comune, precum și politica de coaliție parlamentară și/sau guvernamentală.
(d) aprobă principiile de bază și limitele mandatelor de negociere politică pentru reprezentanții partidului, la propunerea BPN.
(e) propune CNC persoana pe care partidul o abilitează cu formarea guvernului la propunerea BPN.
(f) deliberează asupra contestațiilor și litigiilor privind întocmirea listelor electorale pentru alegerile parlamentare și ia hotărâri în acest sens. În cazul în care decizia CD este contestată, competența de soluționare aparține CNC, a cărui hotărâre este definitivă.
(g) analizează modul de transpunere în practică a politicii partidului în teritoriu.
(h) hotărăște direcțiile principale pe baza cărora își desfășoară activitatea organizațiile teritoriale.
(i) analizează și aprobă activitatea politică și acțiunile de dezvoltare a organizațiilor teritoriale.
(j) suspendă sau demite membrii organismelor de conducere ale partidului de la nivel județean sau local și propune, în consecință, măsuri de reorganizare a acestora.
(k) analizează activitatea organizatorică în teritoriu, relațiile organizațiilor teritoriale cu BPN și hotărăște măsuri în această privință.
(l) deliberează asupra contestațiilor și litigiilor privind întocmirea listelor electorale pentru alegerile administrative locale la municipii și județe și ia hotărâri în acest sens, care sunt definitive. Avizează propunerile făcute de BPJ pentru funcțiile de prefect și subprefect.
(m) îndeplinește orice sarcini atribuite de CNC sau CN.
(2) În exercitarea atribuțiilor sale, CD lucrează valabil în prezența a jumătate plus unu dintre membrii săi și adoptă decizii cu votul majorității membrilor prezenți.
Capitolul 12. Biroul Permanent National
12A. Funcția și atribuțiile.
      Art.112. BPN este organismul permanent de conducere a activității partidului între două ședințe consecutive ale CD.
      Art.113. (1) BPN are următoarele atribuții:
a) organizează și conduce întreaga activitate internă și internațională a partidului între două ședințe consecutive ale CD;
b) conduce, îndrumă și coordonează activitatea tuturor organismelor partidului, cu excepția CD, CNC și a CN;
c) definește linia politică concretă și prioritățile partidului, coordonează între ele programele politice sectoriale și le propun spre analiză și aprobare CD sau, după caz, CNC;
d) proiectează metodele și asigură mijloacele pentru realizarea programelor politice ale partidului;
e) urmărește activitatea Parlamentului, Guvernului, Președinției și puterii judecătorești și adoptă măsurile care se impun ca reacție la acțiunile acestora;
f) stabilește politica de urmat față de instituțiile statului;
g) supune spre aprobare CD principiile de bază și limitele mandatelor de negociere politică; pentru reprezentanții partidului și supune, ulterior, ratificării, în prima ședință a CNC, rezultatele negocierilor respective;
h) organizează relațiile cu alte partide, grupări și formațiuni politice, sindicate, precum și cu organismele și structurile administrației locale și ale societății civile;
i) inițiază, cu aprobarea CD sau, după caz, CNC politicile de alianțe ale partidului, ori încheierea unor alianțe electorale, inclusiv cele cu liste de candidați comune, precum și politica de coaliție parlamentară și guvernamentală;
j) stabilește strategia și tacticile participării la guvernare;
k) organizează și conduce întreaga activitate internațională între două ședințe consecutive ale CNC;
l) propune CD includerea pe listele pentru alegerile parlamentare a Președintelui Partidului, președintelui CNSEL și președintelui CNRC;
m) ratifică liderii grupurilor parlamentare din Camera Deputaților și Senat;
n) ratifică candidaturile pentru funcțiile eligibile ale Camerelor Parlamentului;
o) stabilește tactica și strategia activității parlamentare a partidului și, în acest context, adoptă programele legislative și avizează principalele inițiative legislative ale partidului;
p) conduce și coordonează campaniile electorale;
q) îndeplinește orice alte atribuții prevăzute în prezentul Statut, putând întreprinde totodată orice alte măsuri concrete necesare îndeplinirii obligațiilor sale statutare.
(2) În exercitarea atribuțiilor sale, BPN adoptă decizii.
12B. Componența și structura Biroului Permanent Național
      Art.114. (1) Din B.P.N. fac parte:
a) Președintele partidului;
b) 12 vicepreședinți;
c) liderii grupurilor parlamentare din Camera Deputaților și Senat;
d) 14 secretari executivi;
e) 8 secretari regionali;
f) președintele OFD;
g) președintele OTD;
h) președintele OSD;
i) trezorierul.
(2) La reuniunile BPN participă, de drept, președintele CNSEL, președintele CNRC și liderul GRAL de la nivel național.
(3) În cazurile în care președintele CNSEL, președintele CNRC sau liderul GRAL sunt convocați, prezența lor este obligatorie.
      Art.115. (1) BPN este structurat pe departamente de specialitate.
(2) Structura departamentelor și a secretariatelor executive este:
1) Departamentul pentru Strategii și Relații Politice (DSRP);
2) Departamentul Organizare (DO);
3) Departamentul pentru Resurse Umane, Militanți și Gestiunea Carierei (DRUMGC);
4) Departamentul Imagine, Relații cu mass-media și Purtător de cuvânt (DIRP);
5) Departamentul pentru Relații Internaționale (DRI);
6) Departamentul pentru Politici Economice (DPE);
7) Departamentul pentru Politici Sociale (DPS);
8) Departamentul pentru Politici privind Administrația Publică, Locală și Centrală (DPAPLC);
9) Departamentul pentru Relațiile cu Sindicate, Patronate, Organizații Neguvernamentale și Societatea Civilă (DRSPONGSC);
10) Departamentul pentru Politici în Justiție, Siguranță Națională, Ordine Publică și Siguranța Cetățeanului (DPJSOS);
11) Departamentul pentru Politici în Agricultură, Silvicultură, Mediu și Dezvoltare Rurală (DPASMDR);
12) Departamentul pentru Politici în Educație, Cultură, Culte, Minorități și Sport (DPECCMS);
(3) Fiecare departament al BPN este condus de 1 vicepreședinte, ajutat de 1 secretar executiv, excepție făcând Departamentul Organizare și Departamentul pentru Resurse Umane, Militanți și Gestiunea Carierei, care sunt compuse din 2 secretariate. DRUMGC are un secretariat pentru resurse umane, iar al doilea pentru militanți și gestiunea carierei, iar DO un secretariat pentru organizațiile teritoriale (SOT), iar cel de-al doilea îl constituie Cancelaria Partidului (CP).
(4) Pentru adaptarea organizării partidului la necesitățile activității curente, BPN poate organiza grupuri de lucru pe diverse domenii de activitate.
12C. Alegerea Biroului Permanent National
      Art.116. (1) În prima ședință a CNC, convocată după CN în care s-a votat o moțiune, sau ori de câte ori este necesar, pentru completarea BPN, vor fi aleși, prin votul secret al majorității membrilor prezenți, vicepreședinții, secretarii executivi și regionali, precum și trezorierul.
(2) Alegerea se face, succesiv, pentru vicepreședinți, secretari și trezorier, potrivit cu structura BPN.
(3) Candidaturile se depun pe funcții, în scris, la Președintele partidului cu cel puțin 3 zile înaintea ședinței respective. Aceste candidaturi se transmit BPJ cu cel puțin 2 zile înainte de ședința CNC.
(4) O persoană poate candida pentru un singur departament, atât pentru funcția de vicepreședinte, cât și pentru cea de secretar executiv. Nu este permisă candidatura la mai multe departamente.
(5) La funcțiile de secretar regional poate candida maxim câte o persoană din fiecare județ ce compune regiunea respectivă, stabilit prin vot în BPJ respectiv.
(6) Persoanele care candidează pentru funcția de vicepreședinte sau secretar executiv nu pot candida și pentru funcția de secretar regional.
12D. Responsabilitățile în Biroul Permanent Național
      Art.117. (1) Președintele este conducătorul politic și de imagine, precum și coordonatorul întregii acțiuni politice a partidului. El este garantul aplicării și respectării prevederilor statutare de către BPN și CD și răspunde de punerea în practică a Programului Politic, a celorlalte documente programatice, precum și a hotărârilor și deciziilor CNC, CD și BPN.
(2) Președintele partidului prezidează lucrările BPN, CD și CNC. În absența președintelui, lucrările sunt prezidate de un vicepreședinte desemnat de acesta.
      Art.118. (1) Vicepreședinții sunt liderii acțiunii politice și de imagine ai partidului, putând exprima public poziția partidului în legătură cu temele politice de actualitate;
(2) Vicepreședinții sunt conducătorii politici ai departamentelor și coordonatorii întregii acțiuni specifice a partidului din respectivele domenii de activitate;
(3) Prin hotărâre a BPN, vicepreședinții pot primi însărcinări specifice, permanente sau pentru o perioadă, cum ar fi coordonarea unor acțiuni în partid.
      Art.119. (1) Secretarii executivi coordonează activitatea comisiilor de specialitate ce funcționează în cadrul fiecărui departament, precum și activitatea respectivă din cadrul organizațiilor județene.
(2) Secretarii executivi pot exprima public numai poziția partidului în problemele specifice domeniului lor de activitate.
      Art.120. Secretarii regionali sunt responsabili de coordonarea și aplicarea politicilor și acțiunilor teritoriale și sectoriale ale partidului, precum și a deciziilor BPN și CD la nivelul organizațiilor județene din cadrul fiecărei regiuni de dezvoltare.
      Art.121. Absența nemotivată a vicepreședinților, secretarilor executivi, secretarilor regionali sau a trezorierului de la trei reuniuni ale BPN atrage demiterea de drept din funcție a celui în cauză și declanșarea alegerilor pentru funcția respectivă în prima reuniune a CNC.
12E. Funcționarea Biroului Permanent Național
      Art.122. (1) BPN se reunește, de regulă, în fiecare zi de luni, sau ori de câte ori este necesar, la propunerea Președintelui, a oricărui vicepreședinte sau a unuia dintre liderii grupurilor parlamentare;
(2) Lucrările BPN se desfășoară valabil în prezența majorității membrilor, sub conducerea Președintelui partidului sau, în lipsa acestuia, a unui vicepreședinte desemnat de acesta;
(3) Deciziile BPN se adoptă cu votul majorității membrilor prezenți.
      Art.123. (1) Președintele CNSEL sau CNRC poate participa la orice ședință a BPN;
(2) Când BPN hotărăște ca președintele CNSEL sau CNRC să fie prezent la lucrările BPN, prezența acestora este obligatorie.
      Art.124. BPN poate să-și desemneze împuterniciți naționali, care vor primi mandat special din partea BPN și vor acționa conform acestuia în problemele respective.
      Art.125. (1) Membrii BPN sunt solidar răspunzători în întreaga activitate a acestuia.
(2) Membrii BPN răspund, de asemenea, în nume propriu pentru activitatea desfășurată în fața CNC sau a organismelor care i-au ales.
(3) Organizarea și funcționarea BPN, a departamentelor acestuia, precum și desfășurarea activității secretarilor regionali sunt prevăzute în regulament.
      Art.126. Pe lângă BPN se organizează Institutul de Studii Social-Democrate, care are ca principale obiective elaborarea de studii și programe pentru politicile sectoriale ale partidului, precum și organizarea de cursuri de formare politică a militanților și membrilor PD.
Capitolul 13. Colegiile Regionale
      Art.127. (1) La nivelul fiecărei regiuni de dezvoltare se constituie un Colegiu Regional.
(2) Colegiile Regionale sunt reuniuni asociative ale conducerilor BPJ și ale reprezentanților partidului în autoritățile administrației publice locale din județele care fac parte din regiunile respective.
      Art.128. (1) Colegiile Regionale acționează pentru corelarea și implementarea politicilor și acțiunilor teritoriale și sectoriale ale partidului, stimularea inițiativelor și dezbaterilor pentru valorificarea potențialului militanților și membrilor partidului și implicarea acestora în soluționarea problematicii dezvoltării economico-sociale durabile a regiunii respective.
(2) Colegiile Regionale acționează pentru asigurarea și stimularea cooperării în acțiunile politice ale BPJ, precum și în activitatea autorităților administrației publice locale din cadrul regiunilor de dezvoltare.
      Art.129. Sunt membri în Colegiile Regionale din fiecare județ component: președintele și vicepreședinții pentru relații politice și pentru administrația locală ai BPJ respective, președintele sau vicepreședintele consiliului județean administrativ, prefectul sau subprefectul, primarul sau viceprimarul municipiului reședință de județ.
      Art.130. (1) Colegiile Regionale se reunesc trimestrial sau ori de câte ori este necesar. Colegiile Regionale se reunesc, obligatoriu, cu cel puțin 2 zile înaintea ședințelor CNC, dezbătând și formulând puncte de vedere, inclusiv în legătură cu problematica supusă dezbaterii organismelor de conducere ale partidului.
(2) Punctele de vedere și concluziile dezbaterilor se supun atenției BPN, CD sau CNC de către secretarul regional.
(3) Reuniunile Colegiilor Regionale se desfășoară, prin rotație, în județele ce fac parte din respectiva regiune de dezvoltare.
(4) Modul de organizare și desfășurare a activității Colegiilor Regionale este prevăzut în regulament.
      Art.131. În prima reuniune de constituire, Colegiile Regionale desemnează, la propunerea președinților BPJ, candidați pentru funcția de secretari regionali care vor fi supuși alegerii CNC, potrivit dispozițiilor art.101, lit.j.
Capitolul 14. Comisiile naționale
14A. Comisia Națională pentru Statut, Etică și Litigii
      Art.132. (1) Comisia Națională pentru Statut, Etică și Litigii (CNSEL) este garantul respectării prevederilor Statutului, precum și a regulamentelor adoptate, pe baza și pentru aplicarea acestuia, de către organismele și membrii partidului.
(2) CNSEL garantează, de asemenea, tuturor membrilor partidului respectarea drepturilor recunoscute prin Statut și soluționează toate litigiile din cadrul partidului, potrivit dispozițiilor art.29-30.
      Art.133. (1) CNSEL poate fi sesizată, sau se poate autosesiza în legătură cu neconcordanțele dintre decizii sau hotărâri ale organismelor de conducere ale partidului și prevederile Statutului.
(2) În cazul în care CNSEL consideră că o decizie sau o hotărâre, ori anumite prevederi ale acestora sunt nestatutare, respectiva decizie sau hotărâre, ori respectivele prevederi ale acestora nu își mai produc efectele pentru viitor, fiind considerate anulate.
(3) Asupra hotărârilor pronunțate de către CNSEL, potrivit dispozițiilor alin.(2), organismul care a adoptat decizia sau hotărârea se poate adresa, cu contestație, în termen de 30 de zile, CNC care se pronunță cu votul majorității, în prima sa reuniune. Hotărârea CNC este definitivă.
      Art.134. (1) CNSEL este compusă dintr-un președinte ales de CN și 8 membri aleși de CNC în prima sa ședință. Președintele CNSEL nu poate avea nici o altă funcție de nivel național în partid, în afară de membru CNC.
(2) În prima reuniune, CNSEL alege, dintre membrii săi, un vicepreședinte și un secretar și elaborează un regulament propriu pe care îl supune avizului BPN și aprobarii CNC.
      Art.135. CNSEL prezintă un raport CN și, anual, sau ori de câte ori este nevoie, rapoarte CNC.
      Art.136. (1) În fiecare organizație județeană se alege o Comisie Județeană pentru Statut, Etică și Litigii (CJSEL), compusă dintr-un președinte ales de CCJ și 6 membri aleși de BPJ. Președintele CJSEL nu poate avea nici o altă funcție de nivel județean în partid, în afară de membru CCJ.
(2) În prima sa reuniune, membrii CJSEL aleg, din rândurile lor, 1 vicepreședinte și 1 secretar.
(3) CJSEL sunt subordonate CNSEL și functioneaza dupa prevederile aceluiași regulament.
      Art.137. (1) Corespunzător atribuțiilor ce revin CNSEL, CJSEL poate fi sesizată sau se poate autosesiza în legătură cu neconcordanțele dintre decizii sau hotărâri ale CCL, BPL, BPJ sau CDJ.
(2) În cazul în care CJSEL consideră că o decizie sau hotărâre a unui organism prevăzut la alin.(1), sau anumite prevederi ale acestora sunt nestatutare, respectiva decizie sau hotărâre, ori respectivele prevederi ale acestora nu își mai produc efectele pentru viitor, fiind considerate anulate.
(3) Organismul de conducere, ori acel membru de partid nemulțumit de hotărârea CJSEL se poate adresa, în termen de 30 de zile, CCJ, care se pronunță cu votul majorității, în prima sa reuniune.
(4) Împotriva hotărârii CCJ se poate face contestație, în termen de 30 de zile, la CNSEL, care este obligată să se pronunțe în maximum 30 de zile. Hotărârea CNSEL este definitivă.
14B. Comisia Națională de Revizie și Control
      Art.138. (1) Comisia Națională de Revizie și Control (CNRC) este organismul partidului însărcinat cu controlul economico-financiar intern al partidului, atât preventiv cât și ulterior.
(2) CNRC controlează modul de realizare și proveniența fondurilor partidului, oportunitatea și corectitudinea cheltuielilor, în conformitate cu legile în vigoare, prevederile Statutului și regulamentului Comisiei, modul de constituire și întreținere a patrimoniului partidului, precum și orice altă activitate economică și financiară a partidului, atât curentă, cât și legată de campaniile electorale.
      Art.139. (1) CNRC este compusă dintr-un președinte ales de CN și 6 membri aleși de CNC în prima ședință.
(2) În prima sa reuniune, CNRC alege, dintre membrii săi, 1 vicepreședinte și 1 secretar și elaborează regulamentul propriu, pe care îl supune avizului BPN și aprobării CNC.
      Art.140. CNRC prezintă un raport CN și poate cere, oricând, includerea pe ordinea de zi a BPN, CD sau CNC a problemelor care țin de activitatea sa.
      Art.141. (1) În fiecare organizație județeană se alege o Comisie Județeană de Revizie și Control (CJRC), compusă dintr-un președinte ales de CCJ, și doi membri aleși de BPJ.
(2) CJRC sunt subordonate CNRC și funcționează după prevederile aceluiași regulament.
      Art.142. CNRC și CJRC pot propune organismelor de conducere de la fiecare nivel, potrivit competențelor ce le revin, sancțiuni în legătură cu constatările efectuate.