Cuprins
I. Scopul și valorile
II. România, starea de fapt
IV Partidul Democrat - politica pentru România
V. Spațiul civic și spațiul politic românesc
VI. Strategia Partidului Democrat pentru câștigarea alegerilor
VII. O lume social-democrată
Politicile Partidului Democrat
III. ROMÂNIA PE CALEA SOCIAL-DEMOCRATĂ A MODERNITĂȚII
OBIECTIVELE ȘI POLITICILE PARTIDULUI DEMOCRAT

A. OBIECTIVELE PARTIDULUI DEMOCRAT
      21. Dacă scopul Partidului Democrat este realizarea societății democratice în care să triumfe libertatea, dreptatea și solidaritatea socială, principiile fundamentale ale social-democrației, astfel încât fiecare cetățean să-și valorifice munca, talentele și personalitatea, obiectivele Partidului Democrat sunt următoarele:
  • Societatea românească să fie coezivă din punct de vedere social, astfel încât echilibrele sociale să asigure diminuarea continuă a conflictelor și riscurilor de conflict prin asigurarea unui nivel de trai satisfăcător pentru marea majoritate a cetățenilor și a unei bune calități a vieții. Cu cât o societate se zbate în sărăcie, cu atât persoanele sau grupurile sociale care au interese diferite devin mai puțin tolerante. "Dragostea trece prin stomac" spune un proverb românesc și, din păcate, de multe ori lucrurile stau chiar așa. Adeseori, din iresponsabilitate și politicianism, partidele politice de după 1990 au folosit aceste conflicte așteptând un profit imediat și efemer, în loc să încerce să le rezolve.
          Societatea românească să fie dezvoltată durabil din punct de vedere economic. Economia românească trebuie să fie parte eficientă a economiei globale, capabilă să fructifice munca, talentele și creativitatea tuturor cetățenilor români.
  • Societatea românească să fie permanent capabilă să-și dezvolte democrația, să adâncească procesele democratice, să întărească și să diversifice mecanismele și instrumentele democratice.
  • Statul național unitar român să fie capabil să înlăture orice amenințare la adresa integrității și suveranității sale atât printr-o largă și rațională descentralizare internă, cât și printr-o eficientă integrare în structurile politice, economice, sociale și de securitate europene și atlantice.
    B. POLITICILE PARTIDULUI DEMOCRAT
          22. Politicile Partidului Democrat servesc scopului său politic prin îndeplinirea obiectivelor stabilite. Procesele de integrare și globalizare, ritmul rapid al inovării și schimbării societăților și al societății globale, în ansamblul său, impun schimbări și în abordarea politicilor Partidului Democrat, ca partid social-democrat dintr-o țară în tranziție și într-o lume în tranziție.
          Principala caracteristică a politicilor pe care le propunem noi este aceea că ele nu se mai adresează în principal stărilor, ci proceselor. Schimbările rapide din societatea românească și din societatea globală aruncă în derizoriu, în imposibil, presupunerea de difuzie simetrică a informațiilor, presupunere pe care se bazau vechile definiții ale politicilor sectoriale.
          Ca partid social-democrat reformist și modern, noi observăm că, spre exemplu, teoria clasică (Pareto) conform căreia piața pur concurențială permite alocarea resurselor cu o eficacitate optimă este frecvent și consecvent infirmată de evoluția lumii începând cu anii 80. Constatăm că informația se difuzează asimetric în societate și trebuie să facem schimbările strategice necesare. Care sunt acestea?
          23. Politica de gestiune a riscurilor și creare a oportunităților corespunde cel mai bine conceptului de tranziție pe care Partidul Democrat îl adoptă și îl propune cetățenilor români. Această politică respectă dreptul cetățenilor de a dispune de noi șanse, pe măsura riscurilor pe care schimbările subînțelese de tranziție, în general, le creează. Această politică este calea cea mai bună de a proteja, până la urmă, categoriile de populație cele mai sărace de o înrăutățire a stării lor și de a proteja veniturile categoriilor sociale vulnerabile, precum și șansele de creștere a ceea ce putem numi clasa mijlocie.
          24. Politica de gestiune a riscurilor înseamnă identificarea riscurilor conținute în reformele necesare în tranziție (și nu numai!), alertarea timpurie și identificarea riscurilor neimpuse de reforme dar apărute în societatea vie și dinamică și gestionarea lor prin aplicarea coerentă a trei tipuri de strategii:
  • Strategii de prevenire
  • Strategii de atenuare
  • Strategii de ajustare
          Politica de creare a oportunităților înseamnă adoptarea acelor măsuri prin care rezultă resurse suplimentare de venit la dispoziția persoanelor expuse riscurilor, în funcție de categoria acestora. Cadrul de manifestare a noilor oportunități, parte a politicii de gestiune a riscurilor, poate fi: neformal (în familie, în comunitatea locală, între vecini), de piață sau public. Spre exemplu:
  • Educația de calitate, modernă și formarea profesională pentru calificări înalte ca și educarea capacității de a-ți schimba calificarea, reprezintă o parte esențială a ceea ce social-democrații numesc "democratizarea capacității de a întreprinde", în fond, de a-ți asuma propria evoluție.
  • Stimularea tuturor mecanismelor posibile și eficiente de consolidare a pieței financiar-bancare și a mecanismelor de economisire-investire va crea resursele financiare necesare acestei capacități democratice de a întreprinde.
          25. Politicile pe care Partidul Democrat le propune societății românești prin reducerea vulnerabilității, îmbunătățirea consumului și creșterea echității proceselor de reformă respectă principiile fundamentale de dreptate și solidaritate socială. În acest mod, procesele de schimbare din societatea românească devin cu adevărat coezive și respectă imperativele de eficiență economică.
          26.Creștere economică și dezvoltare durabilă sunt dezideratele permanente ale oricărei societăți moderne. Noi, Partidul Democrat, ne propunem încurajarea IMM-urilor pentru a fi capabile să contribuie esențial la creșterea economică în proporție de 70% din PIB și eficientizarea sau eliminarea societăților comerciale păguboase astăzi. Însă strategiile de dezvoltare actuale, moderne implică alte politici.
          Strategiile evoluționiste plasează inovarea și progresul tehnologic în inima dezvoltării economice actuale, ca bază pentru creșterea economică de mâine. Aceasta este esența strategiei de dezvoltare adoptate de S.U.A. acum câteva decenii și ea a fundamentat o creștere economică fără precedent în ultimii opt ani.
          Noua abordare a economiei internaționale conferă politicii comerciale un caracter strategic prin care se justifică intervențiile publice limitate și punctuale. Coexistă, la acest moment, în mediul economic, atât efectele de frontieră, cât și efectele de aglomerare. Utilizând instrumente relativ diferite, Japonia și Danemarca au adoptat această strategie de dezvoltare, cu rezultatele deja cunoscute.
          Strategia cluster-ilor (organizare arborescentă și funcțională a unor entități economice cu activități diferite) presupune politici de dezvoltare cu adresare către subsistemele economice specifice, cu concentrarea asupra acestora a unui ansamblu de mijloace: capacitate de cercetare, capital de risc, învățământ universitar bazat pe laborator/practică, existența industriilor din aval și amonte. Această strategie a fost adoptată de Germania, care a adaptat-o modelului renan de capitalism, succesele fiind cu totul remarcabile. Chiar Uniunea Europeană a aplicat deja, în industria aeronautică, această strategie, după cum știm.
          Pentru o țară cu resursele și capacitățile României, strategia de dezvoltare economică pe care noi, Partidul Democrat, o considerăm drept cea mai bună constă în:
  • Definirea și consolidarea instituțiilor implicate, direct sau indirect, în economie sau în relațiile cu componentă economică.
  • Participarea imediată și progresivă a economiei românești la procesele și mecanismele economice ale UE, ținând seama că strategia de dezvoltare economică în UE este o combinație practică și ponderată a politicilor de inovare- cercetare, a celor comerciale cu caracter strategic și a politicilor-cluster. Un spațiu economic și social atât de vast, puternic și organizat ca UE poate adopta o politică- rezultat al unui compozit din politicile descrise mai înainte, deoarece dispune de resursele necesare susținerii lui. România trebuie să facă eforturile integrării tocmai pentru a participa la aceste politici și pentru a beneficia integral de ele. Participarea europeană la procesele economice din România este foarte importantă în această strategie.
          27. Dezvoltarea comunităților rurale presupune politici cu adresare directă. În România, aproape jumătate din populație trăiește în mediul rural; este cu totul nerealist și iresponsabil să gândim că țara noastră se poate dezvolta până la nivelul solicitat de exigențele integrării europene ignorând interesele de dezvoltare ale comunelor și satelor noastre.
          Am moștenit un important număr de decalaje între sat și oraș: decalaje educaționale, decalaje de venituri ale familiei, decalaje de statut profesional, decalaje de acces la servicii publice și utilități publice, decalaje de comunicare/informare, decalaje de acces la credite și la alte finanțări. Aplicarea unei politici de dezvoltare a economiei agrare, prin încurajarea dezvoltării fermelor mari și a asocierii deținătorilor de terenuri, va duce inevitabil la disponibilizarea unui important număr de persoane care lucrează acum în agricultura de subzistență. Acesta este un risc social care trebuie să fie corect gestionat.
          Dacă politica de modernizare a agriculturii reușește, peste 10-15 ani aproximativ două milioane de cetățeni activi, rezidenți în mediul rural, vor șoma. Nu este interesul de dezvoltare al României ca acești oameni să îngroașe rândurile celor care își caută un rost la oraș; ei trebuie să-și poată face o viață bună chiar în satul lor, să-și poată găsi de lucru în economia rurală. Partidul Democrat este pregătit să gestioneze această situație.
          Economia rurală are o importantă componentă agrară, dar, odată cu noua economie - economia cunoașterii -, în mediul rural se pot dezvolta și alte activități economice, unele de înaltă tehnicitate. Pentru ca aceste evoluții să fie posibile, Partidul Democrat are convingerea că sunt imperios necesare investiții publice masive și parteneriate public-privat în domeniul infrastructurilor (drumuri, căi ferate, comunicații, canalizare, telefonie, alimentare cu energie electrică și gaze) și al serviciilor publice în mediul rural pentru următorii patru ani. Facilitățile fiscale și parafiscale acordate investițiilor directe în economia rurală trebuie să fie cu totul excepționale. Economia rurală trebuie să fie tratată ca un subsistem economic specific al economiei naționale, subsistem care trebuie să genereze bunăstare pentru locuitorii satelor și importante contribuții viitoare la creșterea economică și la dezvoltarea economică.
          28. Dezvoltarea comunităților urbane impune politici publice cu totul diferite de cele destinate comunităților rurale; orașele dispun de o minimă dotare cu infrastructuri, dar acestea trebuie să fie modernizate, costurile de acces trebuie să fie moderate prin liberalizarea pieței utilitățilot publice și prin privatizarea gestiunii lor.
          Comunitățile urbane din România se confruntă cu alte riscuri și dificultăți decât cele rurale: decăderea cartierelor populare, violență și insecuritate, trafic și consum de droguri, prostituție, sărăcia școlilor și unităților spitalicești, marginalizarea păturilor sărace ale populației urbane,. poluare, dezordine în construcții, excludere socială, apariția germenilor unor adevărate "ghetouri" aurite ale celor bogați (după modelul sud-american), insuficiența fondurilor autorităților locale etc.
          Gestiunea acestor riscuri se poate face, în concepția Partidului Democrat, prin politici naționale și locale specifice, cu țintă precisă. Descentralizarea a însemnat, până acum, mai mult descentralizarea responsabilităților și mai puțin descentralizarea resurselor și a autorității.
          Autoritățile locale trebuie să dispună de puterea de a organiza mai bine accesul la finanțarea programelor, de puterea de a decide în privința măsurilor concrete pentru protejarea siguranței cetățenilor, de puterea de a decide asupra dezvoltării economice, astfel încât agenții economici să respecte interesele sociale și ecologice ale comunității urbane. Riscurile specifice comunităților urbane sunt cel mai bine gestionate, cu puterile și resursele adecvate, de către autoritățile locale pe baza unor planuri la nivel național.
          29. Calea de dezvoltare proiectată de Partidul Democrat este calea care oferă cele mai multe șanse și resurse pentru stabilirea echilibrelor economice, politice, sociale și de securitate în interiorul societății românești. Toate decalajele și discrepanțele care astăzi se constată și se manifestă între categoriile sociale, între localitățile rurale și cele urbane, între centru și periferie, între categoriile de vârstă, între regiunile țării ș.a.m.d. au cele mai bune șanse de atenuare prin politicile și strategiile noastre, rodul valorilor, principiilor și conceptelor pe care Partidul Democrat le adoptă sau le construiește.
          30. Partidul Democrat are convingerea că nu se pot obține rezultatele așteptate din politicile și strategiile sale decât dacă în România se adoptă principiile bunei guvernări. Ameliorarea rapidă a capacităților de construire și punere în practică a politicilor publice, construcția instituțională axată pe performanță, eficiență, transparență și control democratic al deciziilor și rezultatelor, funcționalitatea structurilor și instituțiilor - toate acestea sunt cunoscute și apropiate poporului nostru. Aceleași principii se aplică, în fond, în toate organizațiile și instituțiile care se dovodesc eficiente și își dovedesc rostul: instituții publice, autorități centrale și locale, partide, organizații civice și economice.
          În organizarea și funcționarea sa internă, Partidul Democrat va ține cont de aceste principii și le va aplica, având convingerea că rezultatele eforturilor noastre vor fi mai bune, mai apropiate de exigențele membrilor și alegătorilor noștri. Este important ca în funcționarea și activitatea partidelor să primeze criteriile obiective, analiza, dezbaterea, decizia democratică și competentă în raport cu criteriile subiective, inerente naturii umane.
          31. Principiile bunei guvernări și esența politicilor Partidului Democrat reclamă nu numai o continuă adâncire a democrației în România, ca stat, și corectarea raporturilor și funcțiilor autorităților publice (prin modificarea Constituției, asfel incât voința cetățenilor să fie cât mai bine reprezentată și ascultată), ci și o continuă și profundă descentralizare - bazată pe principiul subsidiartiății - pentru ca problemele locale să-și găsească cea mai bună rezolvare prin soluții locale, cu utilizarea cea mai eficientă a resurselor implicate. Descentralizarea îi implică pe oamenii direct interesați în probleme. Descentralizarea aduce comunitățile locale în procesul de dezbatere a soluțiilor și în gestionarea lor.
          32. Partidul Democrat este hotărât să adopte și să folosească acele mecanisme și instrumente de acțiune care să apropie autoritatea de cetățean și comunitate, să-i facă parteneri responsabili pentru proiectele comune pe care piața nu le poate genera. Autoritățile românești nu au folosit și nu au încurajat nici pe departe toate resursele societății, toate forțele sale creatoare; noi ne asumăm partea noastră de responsabilitate în acest fapt și suntem pregătiți să folosim bine timpul și activitatea aleșilor și militanților Partidului Democrat pentru a contribui decisiv la formarea și consolidarea unui spațiu public românesc - loc de dialog, confluență și concretizare a proiectelor pe care cetățenii, organizațiile lor le au și care nu se supun și nu decurg din mecanismele pieței libere. Partidul Democrat are convingerea fermă că principiul pluralismului nu se limitează doar la sfera politică sau la cea economică, ci este valabil în toate manifestările legitime ale societății.
          33. Dacă principiul unicității centraliste, pe care l-am experimentat cu atâtea suferințe în perioada comunistă ("socialism real"), s-a demonstrat a fi sursa imobilismului și a ineficienței, noi credem că principiul pluralismului este izvorul și nucleul coeziunii naționale, mereu vie și activă.
          Natura umană este mult prea complexă pentru a se putea crede că rezolvările problemelor și năzuințelor se pot materializa printr-o singură soluție, pe un singur drum.
          34. Noi respingem teza separării statului de piață și a pieței de societate, în sensul izolării lor. Statul se poate separa de economie, dar nu se poate izola de aceasta și de crizele prin care ea poate să treacă. Piața se separă de sensurile sociale ale solidarității dar nu se poate izola de ele și trebuie să acorde societății ceea ce îi este necesar. Puterile statului se pot separa mai bine decât o fac astăzi, dar nu se pot izola fără să pună în grav pericol și statul și societatea. Aceasta este relația societate - piață - stat în care noi credem și pe care o apărăm!
          Partidul Democrat, ca partid social-democrat. își propune, astfel, să afirme, în singurul mod convingător și activ posibil: DA ECONOMIEI DE PIAȚĂ, NU SOCIETĂȚII DE PIAȚĂ!
          35. Partidul Democrat își exprimă hotărârea să acționeze ferm împotriva cauzelor care au făcut ca astăzi, în țara noastră, banul să fie stăpânul tuturor lucrurilor și al multor spirite și suflete. Dreptatea depinde de bani, siguranța cetățeanului depinde de bani, educația și sănătatea depind de bani, calitatea ecologică a mediului depinde de bani.
          Azi, în România, aproape că se cumpără vieți și se vinde dreptate!
          Noi nu putem accepta așa ceva. Vom coopera cu toate forțele politice și sociale care se angajează în eliminarea acestui flagel și vom adopta măsurile necesare pentru ca lucrurile să intre în normalitatea democratică:
  • Dreptatea și actul de justiție reprezintă un drept cetățenesc, nu un privilegiu.
  • Accesul larg al cetățenilor la educație și la servicii de îngrijire a sănătății reprezintă un drept cetățenesc, nu un privilegiu.
  • Un mediu natural curat și sănătos reprezintă un drept cetățenesc, nu un privilegiu.
  • Siguranța persoanei, a familiei și a bunurilor ei reprezintă un drept cetățenesc, nu un privilegiu.
          Noi nu vom accepta ca drepturile ce decurg din calitatea de cetățean, din litera și spiritul Constituției să fie de vânzare!
          36. Acestea sunt angajamentele pe care noi le avem față de cetățenii români și cu care dorim să mergem spre Europa. Mergem spre integrare cu identitatea noastră națională, cu diversitatea noastră etnică și religioasă, cu identitatea noastră culturală, cu istoria noastră și cu tradițiile noastre, într-un cuvânt, cu conștiința unității și unicității noastre. De altfel, noi trebuie să ne dezvoltăm și să ne modernizăm ca să trăim noi mai bine, ca să producem noi mai mult, acest lucru apropiindu-ne de Europa.
          Europa are nevoie de români, nu de un fel de alți germani sau francezi sau spanioli sau alte seminții. Europa are nevoie de valoarea, puterea și talentele noastre. Dar Europa nu are nevoie de problemele pe care ni le putem rezolva și singuri, contând pe sprijinul și cooperarea europeană.
          37. partidul Democrat este un partid social-democrat, laic și pacifist. Dar noi știm că Biserica și credința sunt protectoarele spiritului și sufletului omului în cea mai curată manifestare a sa; credința îi solidarizează pe oameni și Biserica trebuie să vegheze la asta. Acesta este rostul pentru care Biserica va avea întotdeauna în Partidul Democrat un susținător!
          De asemenea, Armata și celelalte structuri care asigură apărarea, securitatea statului român și care contribuie la protejarea societății românești de pericolele externe (conflicte și instabilități exterioare granițelor, spre exemplu) au avut și vor avea întotdeauna în Partidul Democrat un susținător activ. Opțiunea noastră strategică este integrarea României în structurile NATO și în structurile de securitate europene. Dar acest deziderat impune profesionalizarea armatei, modernizarea ei și aducerea acesteia la un nivel de înzestrare și instruire compatibil cu cel al forțelor NATO. Avem datoria să planificăm și să alocăm resursele corespunzătoare obiectivelor pe care noi ni le-am asumat!