Cuprins
I. Scopul și valorile
II. România, starea de fapt
III. Obiectivele și politicile Partidului Democrat
V. Spațiul civic și spațiul politic românesc
VI. Strategia Partidului Democrat pentru câștigarea alegerilor
VII. O lume social-democrată
Rolul statului
Reformă și democrație
Partidul coeziunii sociale
IV. PARTIDUL DEMOCRAT - POLITICA PENTRU ROMÂNIA
A. MODERNITATEA PARTIDULUI DEMOCRAT
      38. Obiectivul major actual al Partidului Democrat este redefinirea sa ca partid aflat în stânga spectrului politic, în cadrul și cu mijloacele de exprimare ale social-democrației moderne.
      Principala sarcină a Partidului Democrat este aceea de a răspunde așteptărilor noii societăți românești, asumându-și preocupări pentru problemele sociale și pentru crearea unor parteneriate capabile să stimuleze dezvoltarea și justiția socială.
      39. În actuala societate românească, în care BANULtinde să devină referința de bază pentru statutul social, tot mai puțini oameni sunt capabili ca, prin modul în care trăiesc, să întrevadă mijloacele de a compensa pierderea speranței într-un viitor economic mai bun. Partidul Democrat își propune să se preocupe de acea parte a societății care trăiește realitatea unei excluderi sau a unei marginalizări, adică de categorii sociale precum muncitorii, țăranii, funcționarii sau tinerii.
      O societate modernă, democratică are nevoie de dezvoltarea societății civile, a structurilor asociative care să acționeze ca reprezentant al cetățenilor. În această privință, Partidul Democrat trebuie să dobândească abilitatea și capacitatea de a transforma conștiința civică și emanciparea socială în energie reformatoare.
      Pluralismul, ca valoare fundamentală a oricărei societăți sănătoase, impune ca evoluția societății să se realizeze prin funcționarea corectă a instituțiilor acesteia (instituții ale statului și societatea civilă) și prin realizarea unui "contract social" ca oportunitate de schimbare și invitație de asumare a responsabilităților. Aceasta este singura bază reală care poate susține o acțiune deplină și stabilă a celorlalte procese de care depinde modernizarea socială și economică a României.
      40. Având o doctrină social-democrată modernă, Partidul Democrat nu acceptă soluția unui stat intervenționist și primatul cheltuielilor publice în atingerea obiectivelor de politică economică. În același timp, asumându-și principala responsabilitate pentru politicile sociale, statul trebuie să creeze condiții de implicare cât mai puternică a sectorului privat. Aceasta este soluția pentru a putea deschide calea unei etici a muncii motivate de calitate și competiție. Stânga modernă, democrată, nu are nici vocația și nici dreptul de a se lăsa identificată cu excesul de cheltuieli publice.
      41. Trăsătura principală a Partidului Democrat, ca partid aparținând social- democrației moderne, trebuie să fie capacitatea de a înțelege și a valorifica în interesul oamenilor diversitatea și complexitatea socială. Pentru aceasta este necesară, în primul rând, refacerea climatului de încredere între oameni și între diverse categorii sociale, climat grav afectat de evenimente și acțiuni ce au avut loc în ultimii 11 ani.
B. ROLUL STATULUI
      42. Modernizarea structurală a societății impune modificarea funcțiilor statului iar modificarea funcțiilor statului implică, în primul rând, o nouă calitate a actului de guvernare: legitimarea guvernării ca un proces continuu, eficiența acțiunii publice receptate întocmai de grupurile sociale, dând prioritate unei combinații între creșterea economică și dezvoltarea individuală. Statul aflat în slujba cetățeanului este "mecanismul" care permite înfăptuirea acțiunii colective.
      Din perspectiva social-democrată, un act de guvernare poate fi eficient numai în măsura în care este bazat pe acțiunea coerentă și concomitentă a structurilor politice care consideră coeziunea socială drept un catalizator al dezvoltării. Pentru o țară aflată în tranziție, cum este România, guvernare eficientă înseamnă atingerea principalelor obiective care pot garanta accesul la piața internă a Uniunii Europene, prin promovarea celor patru libertăți: libera circulație a bunurilor, a serviciilor, a capitalurilor și a persoanelor.
      43.Conturarea rolului economic al statului trebuie realizată prin reglementări menite să activeze mecanismele pieței, printr-o ajustare precisă a politicilor fiscale și monetare, care să absoarbă tensiunile ce afectează echilibrul macroeconomic. Din punctul de vedere al României - țară aflată în tranziție - obiectivele schimbării, necesare unei noi construcții sociale, reprezintă valori adăugate la experiența de guvernare. Aceste obiective includ:
  • trecerea de la o creștere economică de tip cantitativ, exprimată în nivelul și evoluția PIB, la o corelare între economie și dezvoltarea umană, între economie și gradul de libertate umană;
  • ieșirea din era industrializării, pe măsură ce valoarea adăugată și bunurile de consum devin elemente dominante;
  • regândirea rolului diferitelor macrosectoare economice.
          În principal, creșterea este rezultatul deschiderilor spre comerț exterior și al investițiilor în funcție de cererea solvabilă, deschidere facilitată de reformă.
          Viziunea statului ca producător trebuie înlocuită cu aceea a statului cu rol regulator și factor de catalizare a inițiativelor, orientării, organizării și planificării strategice. Ținta reformei statului trebuie să fie orientată spre reducerea acelor investiții ale sale ce conduc la supradimensionarea transferurilor bugetare generatoare de inflație, ca și renunțarea la administrarea directă a unor sectoare din economie.
          44. Descentralizarea politică și administrativă care să lărgească spectrul de implicare a cetățenilor în procesul de luare a deciziilor și controlul lor asupra acestui proces este unul din țelurile fundamentale ale reînnoirii democratice.
          Subsidiaritatea, ca instrument politic și de guvernare, marchează desprinderea de vechea logică a concentrării puterii și a unei administrații centralizate, atotstăpânitoare, din ce în ce mai înstrăinată de cetățeni. În viziunea social-democrației moderne, credibilitatea statului este legată de transparența și informația corectă. Din această perspectivă, obiectivul social-democrației moderne este realizarea unui stat al coeziunii sociale legitim și eficient. Legitimitatea guvernării devine un proces continuu, motivată prin eficiența activității publice, percepută ca atare de grupurile sociale prin efectul ansamblului de politici social- economice adoptate și puse în aplicare.
          45. În viziunea noastră, rolul statului trebuie să se regăsească prin generarea aportului în capital real - infrastructuri de toate tipurile și comunicații - și a aportului în capital uman - educație, sănătate, redistribuire, pensii. Osarcină esențială este eficientizarea actului guvernării pe liniile reformei.
          Guvernul este o instituție umană. El este uman în toate. El se așază nu numai pe aranjamente formale, ci și pe atitudini, mai ales pe atitudini care generează comportamente. Guvernul, desigur, nu este o mașină și nici nu poate fi obiect de expoziție. Pur și simplu, el trebuie să furnizeze servicii practice, la timp și de calitate. Aceasta înseamnă că regulile generate de guvern pentru societate trebuie să fie suficient de simple pentru a putea fi înțelese, suficient de flexibile pentru ca fiecare persoană să poată găsi soluții.
          46. Deși rolul statului este rațional limitat, Partidul Democrat consideră că statul este încă singurul și cel mai bun instrument pentru a îndeplini anumite sarcini și a stabili standardele necesare, prin legi naționale, acorduri internaționale sau acorduri sociale. Statele naționale trebuie să-și mențină următoarele responsabilități:
  • menținerea și dezvoltarea securității sociale generale;
  • asigurarea unei corecte distribuiri a veniturilor și a bogăției;
  • apărarea siguranței naționale și a vieții oamenilor împotriva amenințărilor interne și externe;
  • asigurarea educației și sănătății la o calitate cât mai bună și în forme disponibile pentru toți, în mod liber;
  • reglementarea piețelor financiare;
  • protejarea mediului înconjurător;
  • asigurarea posibilităților egale de muncă pentru femei și bărbați, incluzând reglementarea regimului de lucru cu asigurărilr aferente;
  • asumarea sarcinilor de colectare a impozitelor care trebuie să fie corecte și progresive.
          47. Educația reprezintă temelia viitorului în societatea informațională. Mai mult chiar decât capitalul industrial sau decât cel financiar, o bună educație este baza succesului personal și al comunităților. Este esențial, din această perspectivă, ca statul să organizeze și să asigure funcționarea unor rețele diverse de educație pentru toți cetățenii români, pentru toate vârstele, în toate localitățile din țară. Finanțarea acestor programe de educație trebuie să se facă, în principal, din resurse publice concomitent putând fi dezvoltate și programe parteneriale cu factori din sfera privată.
          Educația antreprenorială, formarea profesională continuă, diversele forme de educație și instruire, în domenii de specializare necesare economiei moderne, destinate persoanelor ocupate sau șomerilor sunt tot atâtea forme prin care statul poate distribui șanse de reușită, de realizare personală cetățenilor români.
          Pentru că educația devine pe zi ce trece un patrimoniu de valoare, Partidul Democrat are convingerea că nu mai este suficientă doar alocarea de la buget a unor fonduri suficiente pentru programele de educație, ci trebuie să încurajăm familiile să investească și să economisească pentru educație. Fiecare copil și tânăr din România trebuie să dispună de șanse concrete de educare, indiferent de situația materială a familiei sale.
          Instituțiile private de învățământ se agaugă sistemului public și constituie o alternativă adresată celor care dispun de resurse financiare, dar trebuie să rămână deschise și unui număr semnificativ de cursanți provenind din mediile mai sărace ale societății.
          Partidul Democrat se declară susținătorul educației publice de calitate, de maximă exigență curriculară și de promovabilitate stabilită prin criterii ușor de analizat și de măsurat la nivelul rezultatelor din muncă, oferită tuturor cetățenilor, indiferent de vârstă, de statuf social, de mediu, de rezidență, de etnie sau sex.
          48. Sănătatea oamenilor este esențială pentru evoluția societății. Într-o țară în care oamenii sunt bolnavi și nu-și pot îngriji sănătatea, șansele viitorului sunt incerte. Statul are obligația să contribuie, alături de cetățeni, la finanțarea unui sistem public de îngrijire a sănătății, a programelor naționale de prevenire a maladiilor și epidemiilor, încurajând, în același timp, și dezvoltarea unei educații sanitare.
          Sistemele private de asigurări de sănătate, instituțiile private de îngrijire a sănătății sau de cercetări în domeniu trebuie să se bucure de sprijinul autorităților publice, în măsura în care se dovedesc receptive la prioritățile societății. Cheltuielile publice destinate sănătății trebuie să crească pe măsura problemelor cu care societatea se confruntă, dar ele trebuie să fie efectuate rațional, pe programe naționale de sănătate.
          49. România se confruntă în acest moment cu o problemă deosebit de gravă: șase milioane de pensionari dispun de venituri insuficiente unui trai decent și, de multe ori, chiar insuficiente supraviețuirii. Sistemul public de pensii nu mai corespunde cerințelor sociale actuale. Este absolut necesar să se mărească numărul angajaților și angajatorilor care să contribuie la sistemul public de pensii. Două milioane de români lucrează, azi, în economia subterană, nu fac parte din nici un sistem de asigurări sociale iar angajatorii lor nu își asumă nici o responsabilitate în goana lor după profit. trebuie să curmăm această stare prin măsuri care să încurajeze ocuparea legală a forței de muncă și să pedepsească drastic pe cei care se sustrag legalității.
          Sistemele private de pensii sau cele administrate privat reprezintă o completare a sistemului public de pensii, dar nu îl vor înlocui pe acesta niciodată. Partidul Democrat sprijină puternic dezvoltarea sistemelor alternative de pensii, cu condiția unei supravegheri publice severe care să elimine riscul oricăror "inginerii financiare"!
          50. Protejarea mediului înconjurător este o prioritate în politica Partidului Democrat. Am moștenit, din epoca industrializării forțate, numeroase riscuri la adresa mediului și, prin neglijența autorităților publice, s-au mai adăugat și altele. Trebuie ca legile țării să impună tuturor, întreprinzători sau cetățeni, să adopte comportamente care să protejeze mediul și, în cazul accidentelor, să suporte cheltuielile de ecologizare. Generațiile actuale au obligația să lase moștenire generațiilor viitoare un mediu curat. Toate tehnologiile folosite în economie trebuie să fie prietenoase cu mediul și statul are obligația să urmărească și să încurajeze acest curs. Statul are obligația de a finanța acțiunile de amenajare a teritoriului. România este o țară amenințată frecvent de inundații, secetă, alunecări de teren. Lucrările necesare diminuării acestor riscuri sunt în sarcina statului care are obligația ca, prin aceste lucrări, să nu amenințe echilibrul ecologic și să respecte principiile peisagistice de intervenție asupra naturii. Este important ca statul să ofere cadrul inițierii și dezvoltării educației civice, cetățenii să devină conștienți și cointeresați în promovarea, aplicarea și respectarea legii.
          51. Justiția traversează o perioadă nefastă. Încrederea cetățenilor în justiția română a ajuns la un nivel fără precedent de scăzut. Pe de o parte, sistemul punitiv nu se află într-un echilibru echitabil față de tipurile de infracțiuni, iar pe de altă parte, prea adesea banii și statutul social influențează sentințele. Românii nu se mai simt egali în fața legii și această situație constituie un pericol capital pentru statul de drept și pentru democrație.
          Partidul Democrat susține urgența unei reforme profunde în structura autorității judecătorești, astfel încât judecătorii să devină depozitarii încrederii exprimate a cetățenilor, iar actul de justiție să se apropie de comunitate.
          Trebuie să înceteze negocierea actului de justiție!
          Este necesară apariția și dezvoltarea instanțelor specializate pentru minori, pentru dreptul muncii, pentru cauze comerciale specifice etc.
          52. Partidul Democrat, ca partid social-democrat, susține că bugetul public este, în primul rând, un instrument politic și, abia apoi, un instrument tehnic de guvernare. Modul în care este alimentat bugetul public, arhitectura fiscală și para- fiscală reflectă politica guvernării. Noi susținem că, în acest moment, munca este supraimpozitată în România și acest fapt se află în miezul unei nedreptăți sociale grave, adăugându-se altor cauze în subminarea pieței interne (de consum, de producție, a forței de muncă).
          Pe de altă parte, instrumentele de natură fiscală aflate la dispoziția guvernului nu au fost folosite întotdeauna corect din punct de vedere economic, sute de agenți economici au beneficiat de scutiri sau reeșalonări ale datoriilor către buget numai pe baza unor criterii subiective și îndoielnice. Mii de miliarde de lei care ar fi trebuit să finanțeze proiecte și programe guvernamentale de reformă și de dezvoltare au rămas în conturi prietenoase și confidențiale deschise prin paradisuri fiscale.
          Nici politica de redistribuire a veniturilor nu este mai echitabilă! Milioane de foști membri în CAP-uri, care au muncit din greu zeci de ani, primesc azi pensii umilitoare, în timp ce opulența stridentă și frivolitatea consumului de lux afișate de câteva zeci de mii de îmbogățiți ai tranziției (care tind să descalifice moral în ochii populației eforturile inteligente și munca adevăraților întreprinzători!) este subimpozitată și chiar încurajată.
          Partidul Democrat se angajează să promoveze legile necesare pentru ca imperativele echilibrului social și ale echității să fie respectate atât în politica de impozitare, cât și în politica de redistribuire.
    C. PARTIDUL DEMOCRAT - REFORMĂ ȘI DEMOCRAȚIE
          53. Modernizarea prin reforme nu poate fi concepută ca o simplă teorie. Ea poate căpăta sens doar definindu-i misiunea, obiectivele și, în mod obligatoriu, calendarul. Stadiile decisive ale reformei impun orientarea acțiunii politice către realizarea concretă a privatizării și consacrarea dreptului la proprietate privată, ca elemente esențiale pentru autonomia procesului de decizie, pentru responsabilizarea agenților economici și funcționarea corectă a instituțiilor democratice și a pieței.
          54. Interesul social impune existența unui sector productiv privat în expansiune, ca o precondiție a dezvoltării unui sector de stat puternic în domeniile în care statul este cel mai bine pregătit să furnizeze servicii pentru care nu eficiența economică reprezintă cel mai adecvat criteriu de performanță.
          Pentru a evolua pe o linie constructivă, capitalismul secolului XXI trebuie să-și subordoneze planurile și profiturile pe termen scurt unor necesități sociale de perspectivă, precum investițiile în educație, cercetare și dezvoltare, protecția mediului, extinderea accesului la îngrijire medicală, modernizarea infrastructurii, reabilitarea urbană. Deținătorii de capital nu vor acționa de la sine în această direcție. Crearea unor perspective de durată, din punctul nostru de vedere, presupune răspundere publică și o administrație receptivă. În acest sens, trebuie urmărită cu toată hotărârea asigurarea unei dezvoltări durabile, bazate pe protejarea mediului înconjurător, a drepturilor consumatorilor și a standardelor decente de viață.
          55. Democrația nu poate fi concepută fără proprietatea privată pentru că existența acesteia din urmă - existența unor resurse care se află în afara influenței statului - reprezintă o bază certă a opoziției politice și a libertății de opinie. Sistemul de piață capitalist nu este în sine o garanție a democrației. Este adevărat că "democrația presupune capitalism, dar capitalismul, cel puțin pe termen scurt, nu presupune democrație".
          56. Noua tehnologie radicalizează schimbările în natura muncii și internaționalizează organizațiile de producție. A avea aceeași slujbă, pe viață, este de domeniul trecutului. Social-democrații susțin ideea de stabilitate (a locului de muncă) prin flexibilitate concomitent cu garantarea standardului social minim. Noi ne propunem să ajutăm familiile să asimileze schimbările, să evidențieze și să folosească noile posibilități, noile șanse. Responsabilitățile trebuie să corespundă cerințelor pieței moderne. În sprijinul protecției vine tehnologia modernă care consumă diferite resurse, deschizând noi piețe, deci, creând noi locuri de muncă.
          57. Societatea românească nu poate evolua ascendent în lipsa unor reforme structurale complete în economie și a unei piețe de capital funcționale.
          Reforma structurală care trebuie înfăptuită imediat și într-un proces extrem de transparent, este cea legată de forma de proprietate industrială și bancară astfel ca, în cel mai scurt timp, proprietatea privată să devină dominantă în cele două sectoare.
          Este nevoie de piețe libere, extrem de flexibile; trebuie să fie asimilate și folosite cele mai noi cunoștințe și, în același timp, trebuie combătută marginalizareasocială; trebuie creat un nouistem de taxe; trebuie realizat un parteneriat social într-un sistem mult mai flexibil și descentralizat care să ofere noi locuri de muncă stabile, să ajute dezvoltarea sectorului privat mic și mijlociu.
          Trebuie să creăm piețe de producție mult mai competitive care să-și dovedească utilitatea prin permanenta deschidere față de capitalul autohton și capitalul străin, ca unică formulă de reducere într-un timp rezonabil a decalajelor de performanță economică dintre economia românească și economia statelor Uniunii Europene.
          Este nevoie de crearea unor piețe de capital solide și deschise; trebuie asigurat accesul nepreferențial și mai ușor la finanțare pentru întreprinderile mici și mijlocii.
          Este necesară îmbinarea cât mai utilă între resurse și tehnologie. Tehnologia creează locuri de muncă. Trebuie să investim în cercetare și în pregătirea oamenilor pentru o societate informatizată.
          Fără aceste reforme, România nu va putea controla dinamica unor reforme ascendente. Fără o asemenea dezvoltare, nu se va putea realiza dreptate socială și coeziune socială.
    D. PARTIDUL DEMOCRAT - PARTIDUL COEZIUNII SOCIALE
          58. Societățile ineficiente din punct de vedere economic își risipesc resursele materiale, și așa destul de reduse, din două motive:
          1. Lipsa cunoștințelor, mai precis o ineficientă utilizare a culturii de a crea;
          2. Lipsa de responsabilitate a oamenilor în raport cu ei înșiși și cu cei din jur.
          Dintr-o perspectivă ideală, în societatea eliberată de dictatură, oamenii se plasează mai sus sau mai jos în raport cu anumite valori materiale, însă nimeni nu este umilit pentru că respectul nu este fundamentat pe meritele materiale. Aroganța, pe de o parte, frica și umilința, pe de altă parte, nu mai reprezintă pârghii de interacțiune socială.
          59. O societate care ar presupune nivelarea statutului persoanelor, aducerea lor la cel mai mic numitor comun, este nu doar imposibilă, ci și dăunătoare. La urma urmelor, calitatea umană nu poate fi pusă în legi sau alte norme, dar poate fi recunoscută, măcar în parte, prin legi și norme. În aceste condiții, solidaritatea ănseamnă a te apropia de oameni, a lupta alături de ei, a coopera cu ei pentru o cauză comună, a le recunoaște dreptul legitim la sprijinul semenilor lor în clipele grele ale vieții. Pentru social-democrați, pentru Partidul Democrat, solidaritatea socială înseamnă corecția radicală a tristei și ironicei yicale populare "La plăcinte înainte, la război înapoi!", corecție aplicată prin politici publice și prin parteneriate concrete între sfera publică și cea privată.
          În viziunea social-democrației moderne, cu cât există mai multe puncte de convergență bazate pe acceptarea valorilor solidarității și mai multe puncte de acces, cu cât sunt create condiții pentru apărarea în comun a intereselor, cu cât numărul femeilor și bărbaților care se dedică apărării unei cauze este mai mare, cu atât mai liberă și mai echilibrată este societatea.
          60. Social-democrația modernă înțelege libertatea și egalitatea ca valori cuprinse în forme socializate complexe, capabile să se structureze în mod coerent, în cadrul unui pluralism cuprinzător.
          Dreptatea socială, lupta împotriva sărăciei și a excluderii, accesul fiecărui cetățean la drepturile sale fundamentale (muncă, locuință, educație, sănătate, cultură) alcătuiesc temelia politicii social-democrate moderne. Ele trebuie să pornească de la o cultură bazată pe responsabilitate și mai puțin pe așteptarea pasivă a ajutorului providențial al statului, într-o societate a cărei angajare civică, bazată pe ideea activă de solidaritate socială, este în creștere. Pe de altă parte, se impune o nouă valorizare a valorilor democratice ale libertății, siguranței individuale, respectului reciproc și justiției.
          61. Securitatea socială izvorăște dintr-o organizare a societății fondată pe stabilitate politică și economică și pe exercitarea largă de către marea majoritate a cetățenilor a drepturilor și obligațiilor lor, în conformitate cu aspirațiile personale. Ea presupune mobilizarea unor organisme reprezentative ale grupurilor sociale și crearea de parteneriate care să se manifeste activ în conceperea, dezvoltarea și evaluarea politicilor publice, în interesul coeziunii sociale.
          62. Combaterea delincvenței este un scop politic pentru social-democrația modernă. Siguranța persoanei pe stradă este considerată un drept civil. Politica social-democrată este îndreptată către conștientizarea spiritului comunitar, către crearea de noi locuri de muncă în zone sigure.
          63. În viziunea noastră, nu este suficientă asumarea unei culturi a drepturilor și obligațiilor fondate pe principiul demnității umane ca o simplă formalitate; este necesară garantarea prezenței constante în acțiunea socială și politică a principiilor universale pe care aceasta se bazează.
          Apărarea fără compromisuri a drepturilor și libertăților cetățeanului, garantarea siguranței acestuia, consacrarea definitivă a principiilor statului de drept, transparența activității funcționarilor publici și creșterea eficienței și corectitudinii în administrarea actului de justiție sunt factori fundamentali pentru a avea autonomie, coeziune și echitate. Sunt atribute ale bunului simț social. Bunul simț este apolitic dar reflectă gradul în care politicul își face datoria față de societate.
          Unitatea de voință a structurilor puterii, sprijinită de coeziunea socială, este adevăratul garant al credibilității actului de guvernare. Statul coeziunii sociale este forma cea mai potrivită de stimulare a acțiunii libere a mecanismelor economice și competitivității. Pentru un astfel de stat, lupta împotriva șomajului de lungă durată și a celui provocat de o restructurare economică de profunzime reprezintă cea mai importantă provocare, es presupunând găsirea de noi căi pentru stimularea creativității economice, pentru administrarea rațională a timpului și promovarea puternică a angajării tinerilor, în interesul reorganizării forței de muncă.
          64. Partidul Democrat are convingerea că națiunea română, în înțelesul politic cel mai profund, nu se poate dezvolta și nu poate prospera decât prin manifestarea liberă și democratică a tuturor cetățenilor. Organizarea acestora în funcție de interesele și idealurile lor este legitimă, cu condiția respectării Constituției, a legilor țării și a intereselor naționale. Noi avem convingerea că în România toate etniile trebuie să-și poată conserva și îmbogăți cultura specifică și identitatea. Toate minoritățile naționale au și drepturi de manifestare și exprimare a intereselor și idealurilor, și datorii față de patria noastră comună. În interesul tuturor, statul trebuie să vegheze ca nimeni, nici majoritatea etnică, nici minoritățile să nu comită abuzuri și excese în exercitarea drepturilor lor legale, constituționale. Coeziunea socială se sprijină și pe o înțeleaptă și democratică politică națională în privința drepturilor minorităților naționale.
          65. Ca partid social-democrat reformist și modern, noi propunem cel puțin două căi pentru creșterea eficienței măsurilor sociale, indiferent din partea cui provin, stat sau societate:
          1. descentralizarea administrativă menită să stimuleze participarea și să micșoreze birocrația excesiv de piramidală și rigidă;
          2. implicarea responsabilă a principalilor actori sociali: patronat, sindicate, societate civilă.
          Scopul social-democrației moderne este dezvoltarea neîngrădită a fiecărui om. Aceasta se poate realiza numai într-o relație de sprijin și competiție în societate. În lumea de astăzi, măsurile integrate și interdependente în sprijinul autorealizării individuale trebuie să fie luate la toate nivelurile societății.